maandag 19 december 2011

airbag

Beste lezer: het is zo ver, ik heb een nieuwe auto gekocht. Voor het eerst van mijn leven. Volgens mijn vrouw moesten we het zuiniger aan doen, zij vond dat we helemaal geen nieuwe auto konden betalen. Maar omdat ik het eigenlijk wel graag wilde ben ik eens na gaan denken. Ik dacht: Stel je nou eens voor dat je iets zou kunnen vinden om die nieuwe auto goedkoper te maken. Bijvoorbeeld door dingen weg te laten die je niet echt nodig hebt. Opeens schoot het me te binnen: de airbags! Vreemd, op verschillende plaatsen in de auto staat de aanduiding dat er een airbag zit, maar ik heb er nog nooit een gezien. Ook nog nooit gebruikt dus. En je betaalt er wel voor! Maar ja, om zo maar een auto te kopen zonder airbags alleen maar omdat het goedkoper zou zijn, daar zou ik natuurlijk veel kritiek op krijgen. Dus dacht ik: Ik moet eens gaan onderzoeken hoeveel toegevoegde waarde zo'n airbag nou eigenlijk heeft.

Ik moest wel een geloofwaardig overkomen en dus natuurlijk niet met een prutsonderzoekje komen. Daarom ben een lijvig onderzoek op gaan zetten. En 'wetenschappelijk onderbouwd' natuurlijk. Ik ben alle autoritten van de mensen in onze buurt en van onszelf een jaar lang gaan 'monitoren'. Ik heb daarbij gekeken naar alle ongelukken en ongelukjes die plaats vonden. Ik heb alles meegenomen. Van de forse aanrijding van die buurman verderop in de straat die iemand van rechts geen voorrang verleende, tot het ongelukje van de buurvrouw die achteruit rijdend een bermpaaltje omver reed. En ja, ook die kras die ik opliep op onze auto bij de supermarkt. En wat denk je? in 96% van de gevallen heb je die airbag helemaal niet nodig! En zeker niet als je alleen maar in de buurt rijd. Dus bij het boodschappen doen en zo. Daar was het zelfs 100% overbodig om een airbag in de auto te hebben. Het ei van Columbus. Nu heb ik dus een auto gekocht zonder airbags. Scheelt zomaar ruim €4000,- Simpel geld! Het is natuurlijk wel zo, dat het voor lange ritten misschien beter is om wel airbags te hebben. Daarom ruilen we onze oude auto niet in. Die houden we. En als we wat verder weg gaan nemen we onze oude auto, met airbags, mee.

Onze kinderen, die allebei al een paar jaar hun rijbewijs hebben en ook in het onderzoek meededen, roepen: Pa, dit is niks. Het geeft een heel erg onveilig gevoel. Die dingen zitten daar niet voor niets, die zitten er toch echt voor de veiligheid. Maar ik noem dat een 'subjectief gevoel van veiligheid'. Een gevoel dat niet gebaseerd is op feiten en ervaringen dus. Dat komt alleen maar omdat ze nooit anders geleerd hebben dan dat er een airbag in de auto zit. Met een goed gesprek heb ik ze kunnen overtuigen. Mijn vrouw schaamt zich eigenlijk wel een beetje dat we puur uit zuinigheid geen airbags hebben. Dus die legt, als de buren er naar vragen, vooral de nadruk op het onderzoek wat ik heb gedaan. Een 'praktijkgericht mobiliteidsonderzoek' noemt ze het. Klinkt altijd goed natuurlijk. Eigenlijk weet ik ook wel dat we niet echt bezuinigd hebben, omdat we onze vorige auto gehouden hebben. Maar dat maakt niet uit. Mijn vrouw is tevreden en ik heb een nieuwe auto. Wat wil je nog meer.

U denkt misschien: die is helemaal de weg kwijt. Maar ach, ik troost me met de gedachte dat ik niet de enige ben. kijkt u maar eens naar dit rapport en dit filmpje 

1 opmerking:

Arie zei

Jan wat een geweldig stuk. En wat een goede metafoor! Weet wel niet wat betekend maar volgens mijn vrouw staat het in deze context buitengewoon intelligent :-) Super!