In het blad Brand en Brandweer van maart 2012 geeft Ed Oomes een lesje economie. Daarbij bekijkt hij de brandweer vanuit een economische invalshoek. U moet het maar eens lezen. Mocht u dit nummer van Brand en Brandweer gemist hebben: Ik heb het artikel hier even voor u geparkeerd. Mooi verhaal, altans het eerste deel. Op een bijna hilarische manier toont hij aan dat je veiligheid gewoon niet vanuit een economisch perspectief kunt bekijken. En dat je openbare orde en veiligheid al helemaal niet over kunt laten aan liberale denkers. Of hij het ook zo bedoelde ben eerlijk gezegd niet helemaal zeker van.
Na het noemen van een paar zogenaamde persoonlijke stenen des aanstoots, schrijft Oomes toe naar -zo lijkt het- zijn grootste pijnpunt: de Digitale Bereikbaarheids Kaart en de implementatie daarvan: IDBK. Buiten het feit dat hij hiermee direct aan mijn boterham zit te peuteren, zit me dit voorbeeld niet lekker. Hij laat, schijnbaar zonder zich verdiept te hebben in de materie, zijn economische invalshoek op de DBK los. Net juist omdat ik één van die mensen ben die zich hier dagelijks mee bezig houd, "tekeningen maken" noemt hij dat, weet ik hoezeer hij hier de plank mis slaat. En hoe slecht hij geïnformeerd is. De Digitale Bereikbaarheids Kaart gaat juist over het ophouden met het steeds maar weer opnieuw verzamelen van de zelfde informatie. En stoppen met het maken van bijna direct achterhaalde en veel te ingewikkelde tekeningen. De Digitale Bereikbaarheids Kaart gaat over slim koppelen en tonen van gegevens die ergens al bekend zijn. Over gebruik maken van bronnen zoals de basisregistraties (BAG) waar de informatie die nodig is, al voorhanden is. Informatie die door de eigenaren, de bronhouders, zelf bijgehouden wordt. Het gaat over het slim inzetten van moderne, bestaande technieken voor de veiligheid van zowel de brandweermensen als de burgers.
Zou je dus willen kijken naar de Total Cost of Ownership (TCO), zoals meneer Oomes doet, moet je wel eerst de feiten kennen. Bovendien, verreweg de meeste gemeentes hadden en hebben hun informatievoorziening helemaal niet op orde. Die hebben dus nooit voldaan aan de kwaliteit waaraan ze eigenlijk moesten voldoen. Als dat wel zo was geweest, hadden we met de invoer van de DBK niet alleen een kwaliteitsslag, maar ook een bezuinigingsslag kunnen maken. Ed Oomes is veiligheidsmanager op Schiphol. En voormalig lector brandweerkunde. Iemand die doorgaans serieus genomen wordt. Vooral bestuurders horen zo'n verhaal natuurlijk graag. Brandweermanagers die nerveus zoeken naar manieren om te bezuinigen omdat dat moet van hun bestuurders, zien hier misschien wel een kans. Als je niet oppast, worden budgetten weer ter discussie gesteld. En voor je het weet ben je met een project wat een goede bijdrage kan leveren aan de veiligheid van de brandweermensen en de burgers, zo weer een jaar verder. Of wordt het helemaal om zeep geholpen. Het zou mooi zijn als meneer Oomes zich als veiligheidsmanager in zou willen zetten voor voor zo'n prachtig project. In plaats van het zonder goede argumenten de grond in te boren. En die eeuwige dooddoener: "en wat als er fouten op de bereikbaarheidskaart staan"? Daar zou ik een wedervraag op willen stellen: Wat als de brandweerauto een lekke band heeft?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten