maandag 24 februari 2014

Regionaliseren

​Bijna 13 jaar lang kon ik, (en ging ik ook vaak), wandelend naar mijn werk. Met de brandweerkazerne op een ruime kilometer van mijn huis was een wandeling langs de Vecht elke morgen een prettig begin van de werkdag. Op mijn werk hield ik mij bezig met planvorming en operationele voorbereiding. Toen ik in Hardenberg bij de brandweer begon was er net een gemeentelijke herindeling geweest en was er daardoor een behoorlijke achterstand ontstaan wat betreft de informatie op de voertuigen. Ik had mijn eigen winkeltje. Ik bedoel daar mee: ik was de enige die zich daar mee bezig hield. Vanuit de gedachte dat informatievoorziening ooit compleet gedigitaliseerd zou worden had ik wel contact met collega's in Deventer waar men zich al bezig hield met navigatie in combinatie met informatievoorziening op de voertuigen. Ook zat ik een aantal jaren in de landelijke projectgroep digitale bereikbaarheidskaart van de toenmalige NVBR. En hoewel ik de laatste 2 jaar wel regelmatig in Zwolle was voor pilots en vergaderingen zat ik toch voor het grootste gedeelte in Hardenberg lekker diep in mijn eigen "comfort zone". De regio was ver weg, in Zwolle.

En op eens was de regionalisering een feit. Opeens uit de comfort zone. Opeens niet meer mijn eigen winkeltje, maar in Zwolle, met vakbroeders op één afdeling. In een grote open ruimte. Niet meer mijn eigen bureautje maar een flexplek. Niet meer mijn eigen werkstationnetje maar Citrix. Opeens drie keer in de week met de auto. Drie keer per week 's morgens op tijd van huis om toch nog een beetje op tijd te kunnen beginnen. Op een morgen zat ik net op m'n werkplek en keek uit het raam. Ik kon die hele verandering in één beeld vangen: de wat kale flexplek, de stad, het verkeer, de grote ruimte.

We zijn nu ongeveer zes weken op weg. Veel formeel maar nog veel meer informeel overleg. Er word zeg maar veel 'geluld'. Maar ik zie wat het woord synergie betekend. Visie's, meningen en ideeën worden direct gedeeld. Werken in het team levert meer op dan werken ieder voor zich. Zo zie je binnen de club ook de verschillende interesses en vaardigheden. De meeste taken worden haast als vanzelf verdeeld. Ideeën zijn er genoeg. Operationele voorbereiding. Het wordt een goed team.


Geen opmerkingen: