Op de valreep van 2014 voltrok
zich een drama in De Krim aan de rand onze veiligheidsregio. Een dertig jarige
moeder met een kindje van anderhalf jaar kwam met haar auto in een slip en
raakte te water. Het was nog maar nauwelijks gebeurd of het gonsde al op
internet over wat er bij de hulpdiensten fout was gegaan. Brandweerpost De
Krim, die op hooguit 100 meter van het incident zit, was niet als eerste
gealarmeerd. Daardoor duurde het een paar minuten langer voor er een eerste
eenheid ter plaatse was. Op Twitter sprak men er schande van, op de fora rolden
fotografen, EHBO'ers, dierenambulancemedewerkers en andere zelfbenoemde
specialisten over elkaar heen om uit te kristalliseren wat er nou precies
fout was gegaan, en bij RTV Drenthe moest de commandant uitleggen dat een
relatie tussen dit feit en het overlijden van een van de slachtoffers toch echt
te kort door de bocht was.
Het eerste waar ik aan moest
denken was een incident waar ik jaren geleden bij betrokken was. Iemand raakte
door gladheid te water, en wij waren er als eerste eenheid snel bij. Maar we
konden het slachtoffer niet redden omdat we niet de reddende eenheid waren en
dus de juiste middelen niet hadden. Hoe frustrerend is het dat je er bij bent
en je het verschil niet kunt maken. Je weet natuurlijk nooit wanneer je het
verschil kunt maken, maar op zo'n moment komt de gedachte bij je op dat je er
dan ook maar beter niet zo snel bij kunt zijn.
Omdat operationele voorbereiding
en specifiek informatievoorziening ons vak is, keken we in Zwolle zijdelings
mee met de alarmering en de berichtgeving rondom het incident. Dat er met de
plaatsbepaling iets niet helemaal goed ging was snel duidelijk. Maar ook was
snel duidelijk dat de duikeenheden wel direct onderweg waren en dat de post
Slagharen de voorbereidende werkzaamheden prima voor de komst van de duikers
kon uitvoeren. Doordat de melding niet helemaal duidelijk was volgde de
centralist een afgesproken procedure en werd een soort "voorlopige"
eindbestemming bepaald. Deze eindbestemming werd gaandeweg het aanrijden van de
eenheden gecorrigeerd waardoor een fractie later alsnog De Krim werd
gealarmeerd en de reddende eenheden (duikers) de juiste eindbestemming door
kregen.
Doordat de sociale media vaak
sneller zijn dan de hulpverleners, verschijnen soms al tijdens het incident
berichten en foto's op Twitter zonder de juiste context. Hierdoor komen
hulpverleners onder een vergrootglas te liggen. Jammer genoeg worden dan vaak
voorbarige en onjuiste conclusies getrokken. En worden alleen de negatieve dingen
benoemd. Daardoor veranderen sociale media soms in a-sociale media. Hoe
verleidelijk is het niet om je als hulpverlener in zo'n discussie te mengen!
Een procedure, hoe goed
doordacht, hoe uitvoerig beschreven en hoe zorgvuldig uitgevoerd, geeft nooit 100
procent de garantie dat het beoogde resultaat bereikt wordt. Met andere
woorden: het blijft altijd voor een deel mensenwerk. Maar mensenwerk geeft ook
ruimte voor improvisatie om uiteindelijk toch tot het gewenste resultaat te
komen. Dat is ook één van de mooie dingen van het vak. Hulde aan de
centralisten die onder stressvolle omstandigheden en met onduidelijke meldingen
toch uiteindelijk de juiste eenheden op de juiste plaats weten te krijgen. En
hulde aan de hulpverleners die gedisciplineerd, discreet en zonder zich te
roeren op de sociale media hun risicovolle werk doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten