Surfend over het internet kwam ik terecht op de website van Advante, een adviesbureau voor organisatie, management en opleiding. Mijn mond viel open van verbazing bij het lezen van het artikel: 'Brandweer Gooi en Vechtstreek scherpt planning &controlcyclus aan'. Het stuk gaat over het komen tot realistische jaarplannen bij de regio Gooi en Vechtstreek. De regionaal commandant en de waarnemend commandant/directeur middelen vertellen trots hun eigen schande: "In een gemiddeld jaarplan konden zomaar 100 projecten staan. Maar als je vroeg wie er opdracht voor een project had gegeven, was het antwoord soms: Niemand, maar ik vond het leuk om te doen". Ze huren een adviesbureau in om het probleem op te lossen. Dat adviesbureau gaat aan het werk en komt met een nieuwe werkwijze.
De regiocommandant verteld vervolgens: "Wij geven daarbij veel aandacht aan leiderschap. De leidinggevende maakt een plan en is daar integraal voor verantwoordelijk. Wij kunnen daarna iets vinden van de gemaakte keuzes, maar het is het plan van de leidinggevenden. Een leidinggevende is geen goede brandweerman, maar een goede manager".
Dus de hoogst leidinggevenden lieten het zich overkomen dat mensen in een organisatie die moet zorgen voor de veiligheid van de burgers, met gemeenschapsgeld nota bene, projecten deden, "omdat het wel leuk was om te doen", en huren vervolgens, omdat ze schijnbaar zelf niet bij machte waren om daar verandering in te brengen, een, neem van mij aan, peperduur adviesbureau in om het probleem op te lossen. Op z'n zachtst gezegd vreemd. Ook vreemd is de aanpak die het projectbureau biedt. Die aanpak is puur vanuit commercieel oogpunt. Daarbij maakt het niet uit of een leidinggevende verstand van heeft van het onderwerp, als hij het maar verkoopt. Als een derderangs koekjes fabrikant; het maakt niet uit hoe goed de kwaliteit van de koekjes is, het gaat er om hoeveel we er verkopen.
Maar een brandweerorganisatie is geen koekjesfabriek. Een brandweerorganisatie hoort de focus te leggen op hoe de beste brandweerzorg geleverd kan worden op de meest veilige manier voor de brandweermensen, en vervolgens te kijken hoe dat zo efficiƫnt en goedkoop mogelijk kan. Dat is de primaire taak. Daarom hoort een manager bij de brandweer allereerst een verdomd goeie brandweerman te zijn. Om de beste brandweerzorg op de meest efficiƫnte manier te leveren moet hij wel degelijk heel veel verstand van de brandweer te hebben. Omdat de focus ligt bij het product en niet bij de "verkoopcijfers". Verbazingwekkend dat een adviesbureau wordt ingehuurd dat zomaar domweg een profit-concept klakkeloos in een non-profit organisatie toepast.
Dit alles staat in schril contrast met de lectorale rede van Ricardo Weewer: De rode kroonjuwelen. Waar de stelling is: "Onderzoek en kennisontwikkeling zijn noodzakelijk om het brandweervak verder te ontwikkelen en de samenleving en de veiligheid van brandweermensen zo goed mogelijk te dienen. De verbinding tussen wetenschap en praktijk is hierbij cruciaal". Voortbordurend op deze rede is het onbestaanbaar dat een leidinggevende bij de brandweer zelf geen goede brandweerman is.
Ik hoop toch echt dat de managers bij de brandweer de rede van Ricardo Weewer lezen voordat ze een commercieel bedrijf in de arm nemen om interne problemen op te lossen. Per slot van rekening zijn die managers de eerste verantwoordelijken om de primaire taak van de brandweer uit te voeren en "de samenleving en de veiligheid van brandweermensen zo goed mogelijk te dienen".
1 opmerking:
Beste Jan,
Mijn compliment en beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald gaat hier ook op. Misschien is het wel een blog waard, "voor en verplicht bij titel productie" met gemeenschapsgeld. Steeds weer de zelfde namen duiken op en het houdt elkaar bijeen, wie betaalt, bepaalt! En we degene die weerwoord geeft, die negeert meer voor het gemak. Wie alle producties bijeen legt heeft niet voldoende aan een 12 persoons tafel, de rode draad is het woord brandweer maar consistentie ver te zoeken en sterker het merendeel weet van elkaars productie niets af. De brandweer devalueert, niet in kosten maar de kwaliteit van het ivoor!
Een reactie posten